Set kalam mengandungi 3 buah buku iaitu kalam 1, kalam 2 dan kalam 3. Size buku 7 x 10 inchi , 2 warna
KALAM adalah kaeadah tradisi yang disusun semula dengan lebih sistematik, Dalam KALAM dua kaedah asas diambil kira.
1. Kaedah secara tradisi seperti mengenalkan dan menyebut huruf atau kadangkala disebut kaedah membatang.
2. Kaedah sebutan seperti IQRA, mengeja dan menyebut sukukata. Faedahnya pelajar cepat membaca dan dapat membaca secara cepat.
Guru mesti menguasai kedua-dua kaedah dan jalinan kedua-dua kaedah penting bagi pengukuhan dalam aspek penulisan dan pembacaan .
KALAM adalah kaeadah tradisi yang disusun semula dengan lebih sistematik, Dalam KALAM dua kaedah asas diambil kira.
1. Kaedah secara tradisi seperti mengenalkan dan menyebut huruf atau kadangkala disebut kaedah membatang.
2. Kaedah sebutan seperti IQRA, mengeja dan menyebut sukukata. Faedahnya pelajar cepat membaca dan dapat membaca secara cepat.
Guru mesti menguasai kedua-dua kaedah dan jalinan kedua-dua kaedah penting bagi pengukuhan dalam aspek penulisan dan pembacaan .
Lagu ABC dan bongkah abjad ABC adalah menjadi asas utama dalam mengenalkan abjad dalam program ini. Kaedah pembacaanya adalah berpandukan pembacaan iqra dan abjad yang berulang-ulang supaya murid tidak melupakan abjad terdahulu yang di pelajari.
Proces mengenal diikuti dengan membentuk abjad. Teknik penulisan yang betul di perkenalkan agar tulisan murid baik, cepat dan kemas.
Selain daripada itu bahan seperti kad abjad dan kad surih abjad perlu disediakan dalam perlaksanaan program kuasai abjad
Kalam 2 : Awal Membaca
Program membaca dimulai dengan sukukata a hingga za. Murid perlu diajar mengeja kemudiaan menyebut dan setelah mereka mahir boleh lah digalakkan mereka menyebut sahaja sukukata.
Dalam KALAM 2 mengeja ,menyebut dan latihan hanya melibatkan 2 sukukata hasil gabungan konsanan dan huruf vokal ( KV ) . Di ikuti mencantum dan menyebut perkatan dua sukukata KV+KV dan disudahi dengan membaca ayat-ayat mudah yang hanya melibatkan perkataan sukukata terbuka.
Siri kad perkataan perlu disediakan agar murid dapat meneruskan aktiviti pembacaan perkataan.
Kalam 3 : Mudah Membaca
Program membaca diteruskan dengan mengenal perkataan-perkataan yang melibatkan sukukata tertutup. Dalam kalam 3 mengeja ,menyebut dan latihan melibatkan perkataan KV+KVK dan KVK+KV. Di peringkat ini latihan pemahaman juga di serapkan untuk menilai pemahaman murid.
Akhirnya Kad-kad bacaan mudah dan cerita-cerita pendek boleh disediakan untuk menyemai minat murid membaca.
Proces mengenal diikuti dengan membentuk abjad. Teknik penulisan yang betul di perkenalkan agar tulisan murid baik, cepat dan kemas.
Selain daripada itu bahan seperti kad abjad dan kad surih abjad perlu disediakan dalam perlaksanaan program kuasai abjad
Kalam 2 : Awal Membaca
Program membaca dimulai dengan sukukata a hingga za. Murid perlu diajar mengeja kemudiaan menyebut dan setelah mereka mahir boleh lah digalakkan mereka menyebut sahaja sukukata.
Dalam KALAM 2 mengeja ,menyebut dan latihan hanya melibatkan 2 sukukata hasil gabungan konsanan dan huruf vokal ( KV ) . Di ikuti mencantum dan menyebut perkatan dua sukukata KV+KV dan disudahi dengan membaca ayat-ayat mudah yang hanya melibatkan perkataan sukukata terbuka.
Siri kad perkataan perlu disediakan agar murid dapat meneruskan aktiviti pembacaan perkataan.
Kalam 3 : Mudah Membaca
Akhirnya Kad-kad bacaan mudah dan cerita-cerita pendek boleh disediakan untuk menyemai minat murid membaca.
Bongkah Abjad sebagai alat bantu mengajar yang dibekalkan
H
No comments:
Post a Comment