Sedikit sebanyak tentang Blog ini ....

Blog ini telah ditubuhkan khas bagi memenuhi keperluan tugasan EDU3103 yang memerlukan kami( PISMP 2 H ) untuk membina satu E-Buletin yang berasaskan sistem blog. Semoga sedikit sebanyak ilmu yang terdapat di dalam blog ini dapat membantu . ^^

Jabatan Ilmu Pendidikan IPG Kampus Bahasa Melayu

Friday, July 30, 2010

Perbandingan Objektivisme Dengan Konstruktivisme Dalam Pendidikan

ObjektivismeKonstruktivisme
Tanggapan UtamaPengetahuan wujud bebas dari persekitaran dalaman dan luaran pelajarPengetahuan bukan objektif, apa yang kita benar-benar tahu dan faham hanyalah persepsi kit. Ia ditentukan oleh kita semua. Pengetahuan tidak mempunyai struktur mutlak
KesanGuru menolong murid membina pengetahuan dan rangka konteks di mana ia wujud. Mereka mengguna analogi, contoh dan pelbagai kaedah mengingat. Mereka tanya soalan untuk membantu muridGuru menolong murid membina kefahaman baru dan menolong murid merakamkannya ke dalam struktur kognitif sedia ada. Mereka melakukannya dengan menolong murid membentuk analogi, contoh dan kaedah mengingat murid sendiri, dan guru menolong murid membentuk soalan yang perlu ditanya bagi membimbing mereka ke arah kefahaman yang lebih tinggi
Respons Guru"ada perkara yang anda hendak tahu dan saya akan ajar kepada anda apa yang saya tahu"
"Saya ajari ini, mereka belajar ini"
"Pelajar ini sungguh bijak, mereka belajar apa saja yang saya ajarkan"
"Ada perkara yang anda hendak tahu dan saya akan tolong anda mengetahui bagaimana anda boleh belajar mengenainya"
"Saya ajar ini, mereka belajar itu"
"Pelajar ini sungguh bijak, mereka belajar perkara yang saya tidak pernah rancang untuk ajar mereka"

No comments:

Post a Comment