Sedikit sebanyak tentang Blog ini ....

Blog ini telah ditubuhkan khas bagi memenuhi keperluan tugasan EDU3103 yang memerlukan kami( PISMP 2 H ) untuk membina satu E-Buletin yang berasaskan sistem blog. Semoga sedikit sebanyak ilmu yang terdapat di dalam blog ini dapat membantu . ^^

Jabatan Ilmu Pendidikan IPG Kampus Bahasa Melayu

Saturday, July 31, 2010

Teori Pembelajaran & Model Pembelajaran

Teori Pembelajaran
  • Teori Pembelajaran Behavioris
  • Teori Pembelajaran Kognitif
  • Teori Pembelajaran Konstruktivis
  • Teori Pembelajaran Sosial
Model Pembelajaran
  • Model Pengajaran Pemprosesan Maklumat
  • Model Pengajaran Sistem Behavioral
  • Model Pengajaran Sosial
  • Model Pengajaran Personal

TEORI PEMBELAJARAN BEHAVIORIS

Tokoh Teori Pembelajaran Behavioris

Tokoh:
1) Ivan Pavlov ( 1849-1936)
2) J.B Watson (1878-1958)
3)Edward L.Thorndike (1878-1958)

Prinsip

1. JOHN BROADUS WATSON (1878-1958)
- kajian dengan eksperimen "LITTLE ALBERT".
- konsep : pengukuhan
-Tingkah laku manusia adalah reflek dan terlazim.
-Semua pembelajaran adalah pelaziman klasik.
-Pembelajaran berlaku berdasarkan 2 prinsip iaitu prinsip kekerapan dan prinsip tempoh kebaharuan.

2. IVAN PETROVICH PAVLOV (1849-1936)
- kajian tentang tindak balas anjing dengan makanan.
- konsep : pengukuhan berjadual.
-Pembelajaran semula
-Generalisasi, iaitu ransangan yang sama akan menghasilkan gerak balas yang sama.
- Diskriminasi
-Penghapusan

3. EDWARD LEE THONDIKE (1874-1949)
- kajian tentang kotak ajaib dengan binatang.
- konsep : shaping
- Ransangan dan gerak balas
- Peneguhan
-Hukuman: Hukum kesediaan, hukum latihan dan hukum kesan.

4. BURRHUS FREDERIC SKINNER (1904-1990)
- kajian tentang tikus dengan kotak skinner
- konsep : penghapusan modifikasi tingkahlaku

Friday, July 30, 2010

Perbandingan Objektivisme Dengan Konstruktivisme Dalam Pendidikan

ObjektivismeKonstruktivisme
Tanggapan UtamaPengetahuan wujud bebas dari persekitaran dalaman dan luaran pelajarPengetahuan bukan objektif, apa yang kita benar-benar tahu dan faham hanyalah persepsi kit. Ia ditentukan oleh kita semua. Pengetahuan tidak mempunyai struktur mutlak
KesanGuru menolong murid membina pengetahuan dan rangka konteks di mana ia wujud. Mereka mengguna analogi, contoh dan pelbagai kaedah mengingat. Mereka tanya soalan untuk membantu muridGuru menolong murid membina kefahaman baru dan menolong murid merakamkannya ke dalam struktur kognitif sedia ada. Mereka melakukannya dengan menolong murid membentuk analogi, contoh dan kaedah mengingat murid sendiri, dan guru menolong murid membentuk soalan yang perlu ditanya bagi membimbing mereka ke arah kefahaman yang lebih tinggi
Respons Guru"ada perkara yang anda hendak tahu dan saya akan ajar kepada anda apa yang saya tahu"
"Saya ajari ini, mereka belajar ini"
"Pelajar ini sungguh bijak, mereka belajar apa saja yang saya ajarkan"
"Ada perkara yang anda hendak tahu dan saya akan tolong anda mengetahui bagaimana anda boleh belajar mengenainya"
"Saya ajar ini, mereka belajar itu"
"Pelajar ini sungguh bijak, mereka belajar perkara yang saya tidak pernah rancang untuk ajar mereka"

DEFINISI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN


Apa dia pengajaran?

Pengajaran ialah sesuatu tugasan dan aktiviti yang diusahakan bersama oleh guru dan muridnya. Pengajaran ini adalah dirancangkan guru secara sisitematik dan teliti untuk melaksanakannya dengan kaedah dan teknik mengajar yang sesuai, membimbing, menggalak dan memotivasikan murid supaya mengambil inisiatif untuk belajar, demi memperolehi ilmu pengetahuan dan menguasai kemahiran yang diperlukan.

Apakah ciri-ciri Pengajaran?

  • guru dan murid,
  • guru sebagai pengajar dan murid sebagai pembelajar,
  • hanya bermakna apabila ada pembelajaran,
  • melibatkan instruksi diikuti dengan latihan, indoktrinasi dan pelaziman,
  • melibatkan proses pemikiran dan penggunaan bahasa atau symbol,
  • ada kaitan dengan tugasan dan pencapaian,
  • boleh dijalankan dengan aktiviti berpusatkan guru, murid dan gabungan guru-murid serta berpusatkan sumber,
  • meliputi rancangan mengajar (KOPI),
  • proses yang melibatkan interaksi dua hala,
  • ada unsur sains dan seni.

Apa dia pembelajaran?

Umumnya “Pembelajaran merupakan proses memperolehi ilmu pengetahuan atau kemahiran”. Mengikut Robert M. Gagne (1970)dalam The Condition of Learning, pembelajaran merupakan “perubahan tingkahlaku atau kebolehan seseorang yang dapat dikekalkan, tidak termasuk perubahan yang disebabkan proses pertumbuhan”.

Mengikut Woolfolk (1980) dalam Educational Psychology for Teachers, pembelajaran dilihat sebagai perubahan dalaman yang berlaku kepada seseorang dengan membentuk perkaitan yang baru, atau sebagai potensi yang sanggup menghasilkan tindak balas yang baru.

Pembelajaran :

  • Satu proses yang berterusan,
  • Secara formal dan tak formal,
  • Secara formal melalui sekolah – membaca, menulis & mengira dsb.,
  • Secara tak formal melalui rakan sebaya, keluarga, media massa, persekitaran.
  • Mempunyai teori-teori atau mazhab pembelajaran,
  • Empat mazhab pembelajaran utama – behavioris, kognitif, sosial dan humanis.

Teori-teori Pembelajaran


Teori pembelajaran merujuk kepada prinsip- prinsip dan hukum- hakam pembelajaran yang dihasilkan daripada kajian- kajian ahli psikologi pendidikan. Teori pembelajaran ini merupakan asas kepada para pendidik agar dapat memahami tentang cara pelajar belajar. Selain itu, dengan adanya pengetahuan yang menyeluruh tentang teori pembelajaran ini, pendidik diharapkan agar dapat menghubung kaitkan prinsip dan hukum pembelajaran dengan kaedah dan teknik yang akan digunakan. Terdapat empat teori pembelajaran utama dalam pendidikan. Teori- teori ini adalah behaviorisme, kognitif, sosial dan humanis (Dr Bushra binti Ali).

Teori Behaviorisme
Behaviorisme secara umumnya merujuk kepada sains psikologi bagi keupayaan perhatian tingkah laku. Menurut Cik Hajjah Siti Fatimah Mohd Yassin, ahli-ahli psikologi Behavoris berpendapat bahawa pembelajaran adalah berkaitan dengan perubahan tingkahlaku. Perubahan tingkah laku semasa proses pembelajaran adalah kerana wujudnya perhubungan rangsangan (stimuli) dengan tindak balas(respon) organisma.Berasaskan perlaziman (conditioning), perkaitan rangsangan dan tindak balas akan membentuk sesuatu perhubungan baru. Apabila tindak balas terhadap sesuatu rangsangan wujud maka proses pembelajaran boleh dimulakan.Proses pembelajaran ini akan diteruskan apabila unsur motivasi diselitkan. Behaviorisme secara umumnya merujuk kepada sains psikologi bagi keupayaan perhatian tingkah laku. Menurut Cik Hajjah Siti Fatimah Mohd Yassin, ahli-ahli psikologi Behavoris berpendapat bahawa pembelajaran adalah berkaitan dengan perubahan tingkahlaku. Perubahan tingkah laku semasa proses pembelajaran adalah kerana wujudnya perhubungan rangsangan (stimuli) dengan tindak balas(respon) organisma.Berasaskan perlaziman (conditioning), perkaitan rangsangan dan tindak balas akan membentuk sesuatu perhubungan baru. Apabila tindak balas terhadap sesuatu rangsangan wujud maka proses pembelajaran boleh dimulakan. Proses pembelajaran ini akan diteruskan apabila unsur motivasi diselitkan.

Teori Kognitif
Sementara itu, kognitif pula merujuk kepada proses mental yang melibatkan mengamati, mengetahui dan memahami. Ahli- ahli kognitif berpendapat bahawa pembelajaran ialah suatu proses dalaman yang berlaku dalam akal fikiran manusia di mana ianya tidak dapat diperhatikan secara langsung daripada tingkah laku manusia. Proses dalaman ini termasuk celik akal, pemprosesan maklumat dan persepsi.

Teori Sosial
Teori pembelajaran sosial pula adalah gabungan peneguhan behavioris dengan psikologi kognitif dalam pembelajaran yang sistematik. Para pelajar ditekankan agar menggunakan pemikiran dalaman dan tidak bergantung kepada pelaziman atau operan seperti dalam teori Behavioris. Tokoh yang begitu sinonim dengan teori sosial ini adalah Albert Bandura, yang mana berpendapat bahawa pemerhatian model penting dalam pembelajaran.

Teori humanisme
Teori pembelajaran terakhir adalah teori pembelajaran humanis. Teori ini menegaskan kepentingan cara pengajaran- pembelajaran yang dapat memenuhi kehendak individu berdasarkan perkembangan emosinya. Dalam konteks pendidikan, guru membantu klien (pelajar) bagi mengenal pasti masalahnya, bertindak terhadap masalah itu dan menuju ke arah penyelesaian.

Berdasarkan pemerhatian saya, teori yang digunakan oleh guru ini di dalam pengajaran dan pembelajaran ialah teori kognitif.Guru ini mementingkan perubahan tingkah laku pelajar dan tingkah laku tersebut adalah sejajar dengan perubahan kognitif.Pengajaran guru ini mementingkan aspek pemahaman dan berlakunya perubahan mental kepada murid-murid.Proses pengajaran dan pembelajaran dianggap berjaya apabila berlakunya perubahan mental di dalam diri pelajar, iaitu bertambahnya maklumat yang tersimpan dalam ingatan jangka masa panjang. Guru ini memulakan pengajaran dengan mempamerkan ayat –ayat yang bermakna iaitu petikan pantun di MS Power Point. Di dalam pengajaran dan pembelajaran ini terdapat langkah di mana guru menyuruh murid-murid membaca petikan pantun yang ditayangkan sehingga murid-murid memahami apa yang mereka baca.Ini bersesuaian dengan teori kognitif yang mementingkan murid-murid memahami apa yang dibaca dan berlaku perubahan mental di dalam diri mereka.

Saturday, July 24, 2010

Sunday, July 18, 2010

Teori Pembelajaran

http://www.scribd.com/doc/34389580/Teori-Pembelajaran

P/S : Pls click the link to open the note.... Thank you ^^

Hihi..... by WeN


A Welcome by William Browne
WELCOME, welcome! do I sing,
Far more welcome than the spring;
He that parteth from you never
Shall enjoy a spring for ever.

He that to the voice is near
Breaking from your iv'ry pale,
Need not walk abroad to hear
The delightful nightingale.
Welcome, welcome, then...

He that looks still on your eyes,
Though the winter have begun
To benumb our arteries,
Shall not want the summer's sun.
Welcome, welcome, then...

He that still may see your cheeks,
Where all rareness still reposes,
Is a fool if e'er he seeks
Other lilies, other roses.
Welcome, welcome, then...

He to whom your soft lip yields,
And perceives your breath in kissing,
All the odours of the fields
Never, never shall be missing.
Welcome, welcome, then...

He that question would anew
What fair Eden was of old,
Let him rightly study you,
And a brief of that behold.
Welcome, welcome, then...

WELCOME TO MY BLOG ( By WeN )